رونق پرورش کرم ابریشم با حمایتهای دولتی
نوغانداری در 31 استان از پیله درآمد
شیما جهان بخش
خبرنگار
هرچند بیمهریهای چند دهه گذشته نفسهای نوغانداری را به شماره انداخته بود؛ اما حمایتهای دولت در 5 سال اخیراین صنعت را بهعنوان ظرفیتی اشتغالزا و ارزآور دوباره در مسیر احیا قرارداده و آنطور که کارشناسان میگویند تا احیای کامل این صنعت راه زیادی نمانده است. روزگاری نوغانداری منبع درآمد بسیاری از مردم در روستاها بود و شاید همه نام ابریشم ایران را شنیده بودند اما بیتوجهی به این صنعت باعث شد کم کم غبار فراموشی روی آن بنشیند تا جایی که مقدار تولید تخم نوغان که در دهه هفتاد حدود 200 هزار جعبه بود در دهه 90 به کمتر از 30 هزار جعبه رسید.
شاید در سالهای دور پرورش کرم ابریشم و کارگاههای ابریشم کشی تنها محدود به چند استان شمالی بود اما اکنون دیگر در 31 استان این صنعت پا گرفته و اغلب روستاییان با مزایای اقتصادی آن آشنا شده و توانستهاند از این طریق به درآمد مناسبی برسند. البته همچنان کمبودهایی پیش پای این صنعت وجود دارد اما بازگشت به روزهای طلایی نوغانداری دور از انتظار نیست.
عدیل سروی، رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتوگو با «ایران»، نوغانداری را میراث کهن فرهنگی و اقتصادی کشور معرفی میکند و میگوید: ایران در پرورش کرم ابریشم و تولید پیله جایگاه هشتم دنیا را دارد اما با توجه به شرایط اقلیمی و ظرفیتهای فراوان کشور، میتواند جایگاه بهتری در این زمینه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در صنعت نوغانداری کشور رخ داده است، میافزاید: گرایش خانوارها بخصوص جوانان به این صنعت بیشتر از قبل شده و تعداد بهرهبرداران در سالجاری از 17 هزار و 500 به 29 هزار خانوار رسیده که این آمار نوید بخش توسعه و احیای کامل نوغانداری در آیندهای نزدیک خواهد بود. در گذشته تنها در22 استان نوغانداری انجام میشد اما با حمایتهای دولت و سازمانهای مرتبط در این زمینه در حاضر در تمام 31 استان کشور نوغانداری رواج پیدا کرده است. سروی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا مشکلاتی را برای بهره برداران صنعت نوغانداری پدید آورده، میگوید: با تمام این معضلات، امسال سال خوبی برای صنعت نوغانداری بوده است. در راستای حمایت از بهره برداران با دستور وزیر جهاد کشاورزی و هماهنگیهای انجام شده با سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده در سالجاری هر جعبه تخم نوغان بدون افزایش بها نسبت به سالهای قبل با قیمت 7 هزار و 500 تومان در سطح کشور توزیع شده است. سال گذشته ۳۹ هزار و ۸۰۰ جعبه تخم نوغان در کشور توزیع شده که بیشترین میزان در ۱۰ سال گذشته بود.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به افزایش میزان تولید پیله ابریشم میگوید: سال گذشته یکهرازو 385 تن پیله در کشورتولید شد که این مقدار بیشترین میزان تولید در ۱۰ سال گذشته محسوب میشود. انتظار میرود امسال با تلاش نوغانداران این میزان به حدود یکهزار و 650 تن پیله ابریشم برسد. با تولید این مقدار پیله، خود اتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل از ۲۸ درصد به ۴۸ درصد ارتقا مییابد.
سروی توسعه صنایع تبدیلی را یکی از ضروریترین نیازهای نوغانداری میداند و میگوید: در حال حاضر خراسان رضوی پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار میرود و بیشترین واحدهای ابریشم کشی کشور در تربت حیدریه واقع شده اما نیاز است این صنایع در استانهایی همچون گیلان و مازندران که سابقه دیرینهای در بحث نوغانداری دارند نیز توسعه یابد. در این راستا برای تشویق خانوادهها به ایجاد کارگاه های خانگی ابریشم کشی در حال حاضر به ازای هر واحد 200 میلیون تومان تسهیلات کم بهره در اختیار متقاضیان قرار میگیرد. در گذشته 3 کارخانه ابریشم کشی در گیلان فعال بودهاند که در دوره رکود همه آنها تعطیل شدند. خبر خوش این است سال گذشته موفق شدیم کارخانه شرق استان را دوباره راهاندازی کنیم. البته کارخانه نیمه فعال بوده و تنها از یک سوم ظرفیت تولید آن استفاده شد.اما یکی از برنامههای ما استفاده از ظرفیت کامل کارخانههای استان است.
راهاندازی بخش فرآوردههای نوین نوغانداری
این مقام مسئول با بیان اینکه نوغانداری به تأمین مواد اولیه صنعت فرش و منسوجات ابریشمی میانجامد، میگوید: بیش از ۹۵ درصد پیله و نخ ابریشم تولیدی در ایران به مصرف تولید فرشهای ابریشمی میرسد چراکه در بخش صنعت و فرآوردههای نوین مطرح در نوغانداری در حال حاضر عملکرد اقتصادی نداریم و تنها در فرش، ابریشم تولیدشده به مصرف میرسد. صادرات فرش هم متأثر از بازار بینالمللی بوده و عواملی چون تحریم و ورود رقبای جدید و جدی همانند چین، ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند که با طرح و نقش ایرانی فرش تولید میکنند و با قیمتهای پایینتر عرضه میکنند، در این زمینه تأثیرگذار است. از اینرو تلاش داریم به سمت حوزههای نوین مصرف ابریشم همچون مصارف دارویی و بهداشتی برویم. خیلی از کشورها در این زمینه کار اقتصادی میکنند؛ ما هم در مرکز تحقیقات ابریشم بخش فرآوردههای نوین نوغانداری را طی چند سال اخیر راهاندازی کردهایم.
آشتی یزدی ها با دوچرخه در روزگار کرونا
پریسا عظیمی
خبرنگار
یزدیها در روزگار کرونایی امروز که باشگاههای ورزشی تعطیلاند و سفر با خطر همراه است، جایگزینی پیدا کردهاند که هم نشاط انگیز است و هم سلامتبخش. در گرگ و میش غروب وقتی که هوا خنک میشود، پارکها و خیابانهای یزد بویژه در بافتهای تاریخی این شهر به قرق دوچرخه سواران از هر جنس و سنی درمی آید که بهصورت خانوادگی در حال دوچرخه سواریاند.«الهه جورابی»، عضو شورای اسلامی شهر یزد درباره دلایل گرایش یزدیها به دوچرخه به «ایران» گفت: با شیوع کرونا مسافرتهای خانوادگی و تفریحات و دورهمیها کمی کاهش پیدا کرده از این رومردم حال خوبی ندارند و برای جبران این کمبودها به ورزشهایی مثل دوچرخه سواری روی آوردهاند. از اینرو بازار دوچرخه فروشی هم بسیار رونق گرفته است. اخیراً در شهر یزد مردم بهطور خانوادگی بخصوص در شب که هوا هم کمی خنکتر است به این ورزش مفرح روی آوردهاند که کار خوبی هم است. از طرفی هم، چون در حال احیای فرهنگ دوچرخه سواری در یزد هستیم، تصمیم گرفته شده که در ۵ منطقه این شهر 2 خیابان در هر منطقه برای دوچرخه سواری بانوان در ساعتهای خاصی در نظر گرفته شود. همچنین باید در هر منطقه از شهر برای بانوان پارک اختصاصی تدارک دیده شود که در این رابطه شهرداری موظف به راهاندازی چنین فضایی برای بانوان است.وی افزود: با جذب یک سرمایهگذار جدید قصد داریم به مدت 5 سال در 20 منطقه مرکزی شهر یزد 20 ایستگاه دوچرخه سواری راهاندازی کنیم که در هر ایستگاه 30 دوچرخه برای استفاده شهروندان در نظر گرفته میشود. این طرح احتمالاً تا یک ماه آینده جهت استفاده آقایان آماده بهرهبرداری خواهد بود. بانوان مجاز به استفاده از این دوچرخهها نیستند.
رئیس شورای شهر یزد هم در گفتوگو با «ایران» از احیای فرهنگ دوچرخه سواری در این شهر تاریخی خبر داد و افزود: هماکنون در بافت تاریخی یزد مسیر دوچرخه سواری ایجاد کردیم تا مردم به راحتی و با حفظ امنیت جانی بتوانند به این ورزش مفرح بپردازند. «غلامعلی سفید»، به راهاندازی ایستگاه دوچرخه سواری در چند نقطه از شهر یزد اشاره کرد وافزود: البته این ایستگاهها هنوز بهطور کامل راهاندازی نشده و درصدد فراهم کردن تجهیزات لازم آن از جمله دوچرخه هستیم. به محض فراهم شدن تمامی وسایل مورد نیاز، شهروندان میتوانند با تحویل گرفتن دوچرخه از هر ایستگاه از آنها استفاده کنند و به کارهای روزمره خود برسند تا از این طریق از تجمع در وسایل نقلیه عمومی هم جلوگیری شود، همچنین ترافیک هم کاهش پیدا میکند. البته در قبال گرفتن این دوچرخهها حتماً مدارک یا شاید هم مبلغی باید پرداخت شود که هنوز در مورد این مسائل بهطور قطعی تصمیمگیری نشده است. رئیس شورای شهر یزد با اشاره به دوچرخه سواری بانوان یزدی نیز اظهار داشت: برای دوچرخه سواری بانوان حتماً محلهای خاصی در نظر گرفته خواهد شد. این موضوع در شورای شهر یزد هم تصویب شده که 5 محل برای این کار در نظر گرفته شود، در این رابطه با اداره راه و شهرسازی استان هم جلساتی برگزار شده که در صورت تأمین زمین از طرف آنها (اداره راه و شهرسازی) شهرداری این فضا را برای دوچرخهسواری بانوان ایجاد خواهد کرد.«سفید» در ادامه از اجرای 3 طرح شهرداری برای دوچرخه سواری بانوان خبر داد و تصریح کرد: در آزادشهر و اکرم آباد برای بانوان راهاندازی پارک و پیست دوچرخه سواری را در دست اجرا داریم. همچنین در مسیر جنب پل تقوی روبهروی صنایع دفاع شهر یزد، پارک 11 هکتاری را در دست راهاندازی داریم که در این پارک هم دو پیست مجزا برای دوچرخه سواری بانوان و آقایان تدارک دیده شده است.
به گفته رئیس شورای شهر یزد قرار است این طرحها تا پایان امسال به بهرهبرداری برسند.
مسکن در تبریز سواره است و حقوق بگیران پیاده
حمیرا حیدریان
خبرنگار
نگاهی به وضعیت بازار مسکن در این روزها نشان میدهد قیمت مسکن در آذربایجان شرقی خصوصاً در کلانشهر تبریز بشدت بالا رفته است وگویا هیچ چیز قادر نیست جلوی این رشد توجیهناپذیر قیمت مسکن را بگیرد و در این میان اجاره نشینها و کسانی که قصد خرید داشتند تحت تأثیر این رشد نجومی قیمتها قرار گرفته و حتی از گردونه خرید خارج شدهاند.
بهگفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک مسکن تبریز در 5 ماهه گذشته با افزایش 40 درصدی رکورد زده است.
اسماعیل نعمتی درگفتوگو با «ایران» میگوید: قبل از بهمن ماه سال 98 یعنی زمانی که هنوز خبری از بیماری کرونا نشده بود بازار مسکن در تب و تاب بود و قیمت مسکن تا 25 درصد افزایش پیدا کرده بود و متقاضیان آن هم تا حدی بود اما با شیوع بیماری و بهدنبال آن تعطیلیها باعث رکود و کسادی در این بازار شد. تا 25 فروردین ماه سالجاری که با شروع فعالیت بازار، دوباره شاهد افزایش 20 درصدی قیمت مسکن بودیم. یعنی از آذرماه سال 98 تا 25 فروردین سالجاری در یک مدت زمان 5 ماهه شاهد افزایش 40 درصدی قیمت بودهایم که واقعاً هیچ توجیهی بهدنبال آن نیست.
وی یکی از بزرگترین عوامل گرانی و افزایش بیرویه مسکن در آذربایجان شرقی خصوصاً تبریز را عملکرد غیرکارشناسی سایتهای فعال شده در حوزه مسکن دانسته و میافزاید: متأسفانه شاهد هستیم که سایتهای فعال در زمینه مسکن بدون اینکه کار کارشناسی کرده باشند و صرفاً بهصورت یک واسطه و تنها با پرس و جو از قیمت و سپس درج آن و بدون اینکه قیمت مذکور کارشناسی شده باشد یا خود تجربهای داشته باشند، باعث شدهاند که قیمت واقعی مسکن چه برای خرید و چه اجاره یک روند افزایش کاذب داشته باشد و مردم چون اطلاع درستی از ارزش واقعی املاک ندارند تصور میکنند که قیمت بازار همین است واز اینرو اقدام به خرید یا اجاره میکنند. درحالی که کار قیمتگذاری یک زمین یا واحد بر عهده کارشناسان املاک است.
نعمتی میافزاید: در تیر و مردادماه سال 98 اگر یک واحد آپارتمان در یک خیابان نسبتاً متوسط ارزشی بالغ بر متری 5 میلیون تومان داشت در سالجاری این قیمت به متری 8 میلیون تومان رسیده است. یا بهطور مثال در خیابان ولیعصر تبریز قیمت هر متر درسال گذشته 25 میلیون تومان بوده است که این رقم در سالجاری به متری 40 میلیون تومان رسیده است.وی بر نابسامان بودن بازار مسکن و عدم نظارت تأکید کرده و اظهار میدارد: اخیراً نامهای به معاونت اجتماعی و پیشگیری جرایم استانی نوشته و درخواست کردهایم تا در خصوص زمینهای صنعتی، مسکونی، تفکیکی و... اقدام به تشکیل کارگروه با اعضای مسئولان ذیربط و نیز کارشناسان و مشاوران مسکن کنند تا از این روند تصاعدی قیمتها جلوگیری شود و قیمتها به یک ثبات برسد. ضمن اینکه یکی از معضلات عمده و بزرگ در روند افزایش کاذب مسکن که وجود دلالان است نیز حل شود.
وی نظارت کامل بر قیمتها، حذف سایتهای مسکن و تشکیل کارگروه را سه راه حل کاهش قیمت و به ثبات رساندن بازار دانسته و میافزاید: این سؤال مطرح میشود که افزایش مصالح ساختمانی خود یک عامل مهم در قیمت واحد تمام شده است در حالی که طبق بررسیهای انجام شده میزان افزایش مصالح ساختمانی به میزانی نیست که مردم تصور میکنند؛ بهطور مثال اگر برای هر مترمربع 10 میلیون تومان مصالح هزینه شود آن را با خریدار متری 50میلیون تومان حساب میکنند.وی روند افزایشی واحدهای مسکونی را تنها مختص ملکهای شخصی ندانسته و عنوان میکند: در واحدهای مسکن مهر نیز همین نابسامانی وجود دارد بهطوری که اگر در سال 96 یک واحد مسکن مهر 40 میلیون تومان ارزش داشت در سالجاری آن را با قیمت 400 میلیون تومان باید خریداری کرد.
برنجی که به دلیل بیآبی در گلو گیر میکند
دستپخت نخستین «سند سازگاری با بیآبی» در خراسان جنوبی قرار نبود برداشت «برنج» در روستاهای این استان از جمله ازمیغان طبس باشد! این سند سال گذشته از سوی دولت برای نخستین بار در یکی از بیآبترین استانهای کشور روی میز اجرا رفت اما باعث نشد تا شالیکارهای خراسان جنوبی کشت دیگری را جایگزین برنجی کنند که بهدلیل بیآبی در گلو گیر میکند. برنج بعد از نیشکر پرآب خواهترین محصول کشاورزی کشور است. علاوه برسند سازگاری، قانون ممنوعیت کشت برنج خارج از استانهای شمالی هم نتوانست پرونده شالیکاری را در این استان ببندد. خراسان جنوبی دو دهه است که با خشکسالی دست و پنجه نرم میکند. خشکسالی جزئی از شناسنامهاش شده و بادهای 120 روزه سیستان یا آن طور که خراسان جنوبیها میگویند «گرم باد»ها یا «تف باد»ها هم مدام با ساکنانش زورآزمایی میکنند. تف بادها و خشکسالی که دست به دست هم میدهند، زندگی در جغرافیای بزرگی از شرق کشور را سخت و صعب میکند. همین مسأله هم پای سازمانها و نهادهای بینالمللی برای ایجاد اشتغال پایدار و مکمل برای جوامع روستایی به خراسان جنوبی باز کرد. این طرح هم سعی کرد با کنارزدن شنهای ناشی از گرم بادها و تف بادها، فرصتهای مغفول مانده در منطقه را برای شکوفایی جوامع روستایی آن شناسایی کند. قطعاً برنج کاری در فهرست آن فرصتهای مغفول نبود. استان قرار بود به سمت کشت گیاهان دارویی برود و صنایع دستی را زنده کند! این برنامه بهدنبال آن بود تا با ایجاد شغل جایگزین مهاجرت روستاییان را در یکی از فقیرترین استانها کاهش دهد. حال سؤال اینجاست که چرا در این خشکسالی و بیآبی باید تنها در یک روستا 12 هکتار زیر کشت آب خواه «برنج» برود؟!
احتمال تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز
شیراز - با توجه به رشد شیوع ویروس کرونا در شیراز، احتمال تعطیلی مجدد ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر وجود دارد.
«مجتبی زوربخش»، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به ایسنا گفت: استفاده از ماسک براساس پروتکلهای بهداشتی از ابتدای راهاندازی مجدد ناوگان حمل و نقل عمومی بهصورت یک الزام برای رانندگان و مسافرین تعریف شده است.معاون شهردار شیراز خاطرنشان کرد: در مرحله دوم راهاندازی ناوگان در ایستگاههای مترو و پایانههای اتوبوس، با توافق دانشگاه علوم پزشکی شیراز، محلهایی برای عرضه ماسک در نظر گرفته شد.وی ادامه داد: بنا به دستور شهردار و ابلاغ شورای شهر شیراز از ۱۰ خردادماه ناوگان را فعال کردیم اما فعالیت مجدد آنها به منزله شکسته شدن چرخه انتقال بیماری و پایان شیوع کروناویروس نیست.زوربخش همچنین با بیان اینکه غربالگری رانندگان تاکسی و اتوبوس به طور مرتب انجام میشود و اگر رانندهای مشکوک و مبتلا باشد ممانعت از کار برای او اعمال خواهد شد، گفت: اگرچه مجزاسازی رانندگان اتوبوس انجام شده اما ممکن است برخی از رانندگان رعایت نکنند و شهروندان در صورت بروز تخلف و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی رانندگان میتوانند از طریق سامانه ۱۳۷ این موضوع را گزارش کنند.
تالاب بینالمللی زریوار میزبان پرنده دیدومک
سنندج- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: مأموران اجرایی شهرستان مریوان در جریان گشت و کنترل خود روی تالاب بینالمللی زریوار، برای نخستین بار پرندهای با نام «دیدومک» را در این منطقه مشاهده کردند. فریبا رضایی اظهار کرد: برای نخستین بار این پرنده که از گونه پرندگان بومی جنوب کشور است در تالاب زریوار مشاهده شده است، «دیدومک» معمولاً نزدیک آبهای شیرین دیده میشود و دریاچه آب شیرین زریوار با دارا بودن شرایط لازم به محل مناسبی برای استقرار و زیست آن در این فصل تبدیل شده است.
مدیرکل محیط زیست استان کردستان عنوان کرد: با توجه به گردشگرپذیر بودن مریوان بویژه تالاب بینالمللی زریوار(زریبار)، از گردشگران عزیز انتظار میرود در صورت مشاهده هر گونه پرنده در تالاب زریوار از نزدیک شدن به آنها که امکان صدمه و استرس وارد کردن به این پرندگان را دارد اجتناب کنند. دیدومک پرندهای پر سروصداست که در سکوت شب، صدایش حتی از فاصله یک کیلومتری هم شنیده میشود و همانند سایر« آبچلیک سانان» در حول و حوش آبها بسر میبرد. این پرنده حدود ۳۳ سانتیمتر طول دارد.
بازگشایی دوباره مرز خسروی
کرمانشاه- بخش مسافری مرز خسروی بازگشایی شده است و از این پس مسافران عراقی از این مرز وارد کشور خواهند شد.
«خلیل حیدری»، مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه اظهار داشت: مسافران توجه داشته باشند تنها بخش مسافری بازگشایی شده و همچنان بخش تجاری مرز خسروی بسته است. به گزارش مهر حیدری ادامه داد: مرزهای «پرویزخان»، «شیخصله» و «شوشمی» در بخش تجاری باز است که البته مرز «شیخصله» از روز پنجشنبه از سوی عراق بسته شده است، دلیل بسته شدن مرز شیخصله، مشکلات طرف عراقی بوده که در حال رایزنی با آنها برای بازگشایی هستیم.
ممنوعیت چرای دام در تالاب هامون
زاهدان - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل با هشدار نسبت به چرای دام در تالاب هامون، آن را ممنوع و برخلاف قوانین زیست محیطی اعلام کرد.به گزارش ایسنا، «مهدی سراوانی اول»، با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل در هنگام گشت زنی تالاب هامون، یک گله شتر را مشاهده کرده که به بیرون از محدوده تالاب هدایت شدند افزود: با توجه به ورود آب به تالاب هامون و برنامههای متعدد زیست محیطی برای احیای پوشش گیاهی و هدایت آب به کانونهای بحرانی گرد و غبار از طریق اجرای پروژههای لایروبی و حفر کانال و... و همچنین اجرای پروژه نهال کاری در پهنهای وسیع، چرای دام میتواند باعث ادامه بحران گرد و غبار و نابودی پوشش گیاهی توسط عدهای معدود شود.رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بهصورت شبانه روزی در قالب برنامههای متعدد گشت و کنترل در تالاب و مناطق حوزه شهرستان حضور دارند و با هرگونه ورود دام به تالاب برابر مقررات جاری برخورد قانونی خواهد شد.
خامفروشی «تخمهسنقری»
کرمانشاه- آفتابگردان آجیلی تولیدی در شهرستان سنقر و کلیایی معروف به «تخمهسنقری» در فهرست خوشطعمترین تنقلات قرار دارد، اما متأسفانه این محصول صاحب برند اغلب بدون فرآوری مناسب روی آن و بهصورت فلهای به فروش میرسد. عبدالله خسروی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقرو کلیایی با بیان اینکه سالانه بین 2600 تا 3200 هکتار از اراضی شهرستان سنقروکلیایی زیر کشت آفتابگردان آجیلی میرود، گفت: امسال بهدلیل مقابله با آفت گل جالیز 2600 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت تخمه سنقری رفته است.وی متوسط عملکرد تخمه سنقری را بین 2200 تا 2500 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: سالانه بیش از شش هزار تن تخمه سنقری در شهرستان سنقروکلیایی تولید میشود.
خسروی آفتابگردان تولیدی در شهرستان سنقروکلیایی را بهدلیل برخورداری شهرستان از شرایط آب و هوایی خاص دارای طعم و مزه منحصر به فرد عنوان کرد و افزود: تخمه سنقری نه فقط در داخل کشور، بلکه در خیلی از کشورهای دیگر هم شناخته شده است.